MITÄ?
- Tavoitteellista työn tuloksellisuuden kehittämistä tarve- ja asiakaslähtöisesti
- Organisaation ja inhimillisten voimavarojen kehittämismenetelmä
- Ammatillisen kehityksen ja työssä jaksamisen apuvälineitä
- Työn, työyhteisön ja ammattiroolin tutkimista yhdessä ohjaajan kanssa = tutkivan työotteen kehittäminen
- Ohjattavan kasvuun, työn kehittämiseen ja työssä oppimiseen tähtäävää
- Auttaa ongelmien hallinnassa ja muutokseen vastaamisessa
- Vapaaehtoinen, määräaikainen prosessi, jonka tavoitteena on ammatillisten ja persoonallisten valmiuksien lisääminen työn laadun parantamiseksi
KENELLE?
- Asiantuntijoille, esimiehille ja johtajille, joilla on halu oppia ja vahvistaa ammattitaitoaan
- Ihmissuhdeammateissa ja yhteistyössä toisten kanssa toimiville
- Omalla persoonallaan töitä tekeville
- Työkykyisille
- Koulutetuille
- Kokeneille ja kokemattomille työntekijöille
MITEN?
Vuorovaikutuksessa ryhmän ja/tai ohjaajan kanssa
- Keskustelemalla ja kokemuksesta oppimalla
- Reflektoimalla, pohtimalla, tietoisuutta lisäämällä
- Yhdessä ”ihmetellen”, kyseenalaistaen ja vaihtoehtoja hakien
- Ohjaaja auttaa ohjattavaa/ ohjattavia auttamaan itseään – ei vastauksia antamalla tai neuvomalla
- Itseohjautuvuutta ja ohjattavan (kriittistä) ajattelua tukemalla
- Uusia näkökulmia ja lähestymistapoja etsimällä
- Ohjaussessiot toimivat oppimisen katalysaattorina
- Ryhmä- tai yksilömuotoisesti
MILLOIN?
- Muutos- ja ongelmatilanteissa
- Kehittämis- tai koulutusprosessin osana
- Kommunikaatioprosesseja parannettaessa
- Kehitettäessä ryhmätyöskentelyä tai ryhmien välistä yhteistyötä
- Esimiestyön ja johtamisen kehittämisen yhteydessä
- Työyhteisön konfliktitilanteissa